sonnet 26 ontmoeting

Winkelcentrum. Bij de draaideur zit
een vrouw. Over haar lange zwarte haren
een sjaal. Een wollen doek ligt op haar zware
lange rok van buitenlandse snit.

Ze zegt hallo en kijkt mij vragend aan
ze glimlacht maar het gaat niet erg van harte.
Ik neem een ogenblikje haar aparte
gestalte in me op. Ze ziet me staan

en uit haar ogen springt een bange vraag
aan mij, een vreemde in een kille straat.
Ik kijk en denk, hoe kan zo’n vrouw hier wonen

heeft zij ook vrienden, ouders, dochters, zonen?
Dan trekt ze haar conclusie. Langzaam gaat
de Straatkrant in haar handen weer omlaag.

Geef een reactie

