spelling: word of wordt?

Moet het nou word zijn of wordt? Vind of vindt? De spellingcontrole helpt je hier niet: die vindt het allebei goed. Maar één van de twee is echt fout. Hoe kom je daar nou achter? Oh, die ellendige d’s en t’s!

Ik zal het nog eens proberen uit te leggen, misschien heb je er wat aan. Hou je vast :-).

word of wordt?

Sommige werkwoorden eindigen op -den.
Bijvoorbeeld vinden, worden, zenden.
Bij zulke werkwoorden kun je niet gewoon horen of er een –t moet staan:
word klinkt precies hetzelfde als wordt.
Dus daar hebben we een trucje voor nodig.

Nou, dan pakken we een werkwoord waar je wél kunt horen of je een –t schrijft of niet.
En dan ga je jezelf beluisteren .

Je luistert naar jezelf als je zegt:
ik loop
jij loopt
loop jij?
Tineke loopt

Enzovoort. Bij lopen kun je duidelijk horen, of er aan het eind een t komt of niet.

Nu neem je je probleem-werkwoord, bijvoorbeeld vind(t) of word(t).
In je zin verander je word(t) in loop(t) en dan hoor je het vanzelf.
Probeer maar even.

Word(t) Anita morgen 25?
Loop(t) Anita morgen 25?

Bij word(t) schrijf je alleen een t als je dat ook zou doen bij loopt.
Je zegt hier loopt en daarom schrijf je ook wordt.

Snap je het een beetje? Dan gaan we oefenen.

Vind(t) je me aardig?
Vervang vind(t) door loop(t)
Nu krijg je: loop je me aardig?
Onzinnig zinnetje natuurlijk, maar altijd nog beter dan ‘loopt je me aardig’.
Het is dus: vind je … omdat het ook loop je is.

En nu jij:

1. Je word(t) al groot.
2. Daar vind(t) ik niks aan.
3. U wend(t) zich tot de verkeerde.

Oplossingen in de volgende post over dit onderwerp.

Veel succes!

Op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom :-).

Plaats een reactie