De moeder de vrouw

Ik ging naar Bommel om de brug te zien.
Ik zag de nieuwe brug. Twee overzijden
die elkaar vroeger schenen te vermijden,
worden weer buren. Een minuut of tien

dat ik daar lag, in ’t gras, mijn thee gedronken,
mijn hoofd vol van het landschap wijd en zijd –
laat mij daar midden uit de oneindigheid
een stem vernemen dat mijn oren klonken.

Het was een vrouw. Het schip dat zij bevoer
kwam langzaam stroomaf door de brug gevaren.
Zij was alleen aan dek, zij stond bij ’t roer,

en wat zij zong hoorde ik dat psalmen waren.
O, dacht ik, o, dat daar mijn moeder voer.
Prijs God, zong zij, Zijn hand zal u bewaren.

Martinus Nijhoff

2 Reacties op “De moeder de vrouw

  1. Ter ere van Martinus Nijhoff een kleine parodie op zijn meesterwerkje.

    HEER BOMMEL
    (Vrij naar M. Nijhoff, met een snufje M.Toonder)

    Ik ging naar Bommel om de brug te zien.
    maar zag een ouwe zwerver met zijn hond
    die daar tegen de wind beschutting vond.
    Het vroor die dag al gauw een graad of tien,

    dus dat leek mij behoorlijk ongezond.
    Meteen de telefoon gepakt, gebeld,
    al gauw kwam de politie aangesneld,
    sirenes huilend, ´t blauwe licht, de hond

    werd gauw naar warme veiligheid gereden,
    de nietsnut kreeg terecht een dikke bon.
    Ik had iets goeds verricht, was zeer tevreden

    genoot wat van de late middagzon.
    Stil schuifelde de zwerver naar beneden,
    ik nam een taxi terug naar het station.

    (Sekhmet 13-06-2009)

  2. Doorn van Maaskant schreef:

    Dat sonnet van de moeder raakt me wel. Mooi.

    Dat schip onder die brug, die stem die zingt
    In een moment van schoonheid en van kracht,
    de boeggolf
    Zoals een heel stel zilv’ren ringen klinkt.

    Op weg! Waarheen? dat weet alleen maar zij
    Het is een onbedwingbaar gaan
    wat haar dagen aan het roer doet staan
    Want wat in’t verschiet ligt maakt haar blij.

    Wat gebeurde is nu al een jaar geleden
    Het hield haar bezig al die tijd
    Want voor haar vrijheid heeft ze eigenlijk gestreden

    Met liefde heeft ze dat nu opgegegevn
    want wat haar wacht is onnoemelijk veel meer
    ZIJN liefde heeft haar grondvesten doen beven.

    (de originele post staat bij ‘about’)

Geef een reactie

