Woninglooze

Alleen in mijn gedichten kan ik wonen,
Nooit vond ik ergens anders onderdak;
Voor de’ eigen haard gevoelde ik nooit een zwak,
Een tent werd door den stormwind meegenomen.

Alleen in mijn gedichten kan ik wonen.
Zoolang ik weet dat ik in wildernis,
In steppen, stad en woud dat onderkomen
Kan vinden, deert mij geen bekommernis.

Het zal lang duren, maar de tijd zal komen
Dat voor den nacht mij de oude kracht ontbreekt
En tevergeefs om zachte woorden smeekt,
Waarmee ‘k weleer kon bouwen, en de aarde
Mij bergen moet en ik mij neerbuig naar de
Plek waar mijn graf in ’t donker openbreekt.

Jan Jacob Slauerhoff

4 Reacties op “Woninglooze

  1. Dit heb ik altijd een hele mooie gevonden. Vandaar waarschijnlijk dat ik er nooit een parodie op heb geschreven.

    Thx, S.

  2. Dank je voor je lieve reactie.

  3. staat op een goed plekje!
    ik zit even te neuzen op je site 🙂
    het is er rustig en ik voel mij er thuis.

Geef een reactie

