De Dapperstraat


Het bekende sonnet van J.C. Bloem met een grappige link.

Natuur is voor tevredenen of legen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos, ter grootte van een krant,
Een heuvel met wat villaatjes ertegen.

Geef mij de grauwe, stedelijke wegen,
De’in kaden vastgeklonken waterkant,
De wolken, nooit zo schoon dan als ze, omrand
Door zolderramen, langs de lucht bewegen.

Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
Het leven houdt zijn wonderen verborgen
Tot het ze, opeens, toont in hun hogen staat.

Dit heb bij mijzelven overdacht,
Verregend, op een miezerigen morgen,
Domweg gelukkig, in de Dapperstraat

JC Bloem

4 Reacties op “De Dapperstraat

  1. En dan ook nog maar één van mijn Dapperstraatklonen, voor de variatie.

    Rhapsody in blonde
    Vrij naar J.C.Bloem.(Domweg gelukkig in de Dapperstraat)

    Mijn creditcard is ietwat aan de lege
    kant, maar daarom wordt er niet getreurd,
    tenslotte is dat meer dan eens gebeurd.
    Wat zwaar is moet altijd het zwaarste wegen.
    ‘k Heb van mijn vriend een autootje gekregen,
    ben ermee naar Amsterdam gescheurd,
    en onderweg wel zeven keer bekeurd,
    maar types die steeds overvallen plegen
    ***
    die worden na een uur op straat gepleurd!
    Mijn vriendje heeft een shopping-spree beloofd
    Zolang er van zijn ring maar wordt gezwegen.
    Die man ben ik volledig toegenegen,
    getrouwd en rijk, dat is een grote zegen,
    geluk is blond hier op de P.C.Hooft.

    (Sekhmet 07-2009)

    • Hee, Sekhmet, dank je voor je reactie! Op de een of andere manier had ik hem over het hoofd gezien, maar dankzij de reactie van Tine kom ik hier weer.

      Leuke parodie, ik vind hem heel geslaagd.

  2. Bloem weet mij toch ook steeds te treffen 🙂
    ook al ben ik enkele generaties na hem op de wereldbol gezwierd!

    liefs en een prettige zondag gewenst

Geef een reactie

