sonnet 96 wisselstoring

Er viel een dikke sneeuwlaag in de nacht,
de files zijn enorm. De weerberichten
beloven niet veel goeds voor het ontwrichte
verkeer. Er wordt gewerkt met man en macht

om deze situatie te verlichten.
Er is een noodscenario van kracht –
wisselstoring. Treindienstleiding tracht
het langverwachte wonder te verrichten.

De sneeuw die op de weg ligt wordt al goor.
Ik ga naar buiten toe, het zal wel moeten
want ik wil eten halen en het werk gaat door.

Ik ploeter door het wit, zie kindertoeten
stralen, dat is waar ook, en ik hoor
verheugd gekraak van sneeuw onder mijn voeten.

Reacties zijn zeer welkom.

2 Reacties op “sonnet 96 wisselstoring

  1. Het rijm wordt wat vreemd in regel 11. Had je die twee klanken niet beter kunnen omwisselen?

    Verder vind ik hem goed. Mooie chute ook!

  2. Ja, dat had ik expres gedaan. Ik had in r. 11 natuurlijk makkelijk kunnen rijmen op -oor of – oeten, bijvoorbeeld:
    Ik wil eten halen en het werk gaat door. Was dat wat je bedoelde?

    Maar ik vond dat uitgestelde batelérijm juist wel leuk daar, verrassend zoals de blije kindertoeten, stelde ik me voor.
    Waar ‘halen’ nu staat heeft het veel meer nadruk dan als je die klanken om zou keren, daardoor weet je het nog en krijg je dat aparte effect. Je wordt even wakker.
    Zoals het er nu staat, heb je een uitgesteld batelé-effect in zowel de 3e als de 4e strofe.

    Maar misschien is het niet zo leuk als ik dacht dat het zou zijn 😦

Geef een reactie

