Sonnettenverjaardag

Deze maand heb ik hem gevierd: mijn eerste sonnettenverjaardag. Hij viel toevallig op de dag waarop ik sonnet 250 schreef.

Sonnet 250 is geen topgedicht. Het is een heel gewoon doordeweeks sonnetje. Een sonnetje van het type ‘kilometers maken’. Maar omdat het toevallig zo’n mooi getal heeft, zal ik het hier straks plaatsen.

Hoe was het om zoveel sonnetten te schrijven?

Wisselend. Er waren veel dagen dat ik er geen zin in had maar dat ik mezelf er toe dwong. Geen sonnet? Dan ook geen ontbijt. Menig sonnet dankt zijn ontstaan aan de honger.

Zijn mijn sonnetten in het afgelopen jaar veel beter geworden?

Ik weet het niet. Het zijn er wel veel méér geworden. Ik heb, naast geslaagde gedichten, een aantal prutgedichten geschreven. Dat deed ik vroeger niet. Maar, prut of geen prut, ik heb discipline ontwikkeld. Door die discipline ben ik veranderd. Ik weet dat ik niet op inspiratie hoef te gaan wachten, maar dat ik, als ik ervoor ga zitten, een sonnet kan schrijven. Dat, op zichzelf, maakt de inspanning die ik geleverd heb, de moeite waard.

Ik ga er gewoon mee verder.

2 Reacties op “Sonnettenverjaardag

  1. ‘Dus ik ga er maar mee verder.’ Zeg je hier boven. Het moet toch van niemand, anders dan van jezelf?
    Ik vind het razend knap dat je zoveel discipline hebt ontwikkeld met sonnetten schrijven. Ben jij zo gedisciplreerd in alles wat je doet? Dat kan haast niet anders.
    Inmiddels ben je volgens mij de expert in dit land. Petje af, heel goed van je!
    Niet in de laatste plaats, ook al staat het hier als laatste genoemd, jouw uitleg op SOL vind ik altijd zo helder en duidelijk. En nog kan ik zelf geen goed sonnet schrijven…

    Veel succes en maak er een bundel van. Mooi geïllustreerd met foto’s en een ieder kan er een moeilijke periode mee doorkomen. 🙂

    Jacqueline (Suma)

    • Oh, Jaqueline, wat een lieve reactie, dank je wel…

      Nee, ik ben niet in alles zo gedisciplineerd.

      Over de rest van wat je schrijft, wil ik nog even nadenken. Ik laat het op me inwerken en dan kom ik er nog op terug.

Geef een reactie

