Aside

sonnet 160 pop en ik

sonnet 160

Pop en ik

Pop Suus zit in een hoekje van het raam.
Ze kan naar binnen en naar buiten kijken.
Ik zing een liedje voor haar bij het strijken
en noem haar driemaal zachtjes bij haar naam.

Dan wordt ze wakker, of zo kan het lijken
en spreekt ze woordjes uit die ik beaam.
Ze zegt wat aardigs tegen de cyclaam
die naast de hyacinten staat te prijken.

Zo loopt het leven in mijn kleine huis.
De pop en ik, wij hebben zelden ruzie.
Al is er soms wel eens een beetje ruis,

ik maak het altijd snel weer goed met Suzie,
heel anders dan de kat doet met de muis.
Gezelligheid is dikwijls een illusie.

2010-02-22

7 Reacties op “sonnet 160 pop en ik

  1. Wow, dat klinkt echt alsof het zo 1-2-3 uit je mouw is geschud, zo makkelijk lijkt het wel. Knap!
    Lief sonnet ook.
    Al heb ik wel één dingetje. Je zegt: ‘Zo loopt het leven in mijn kleine huis.’ Terwijl je het alleen nog over Suus en de ik hebt gehad, waardoor ik verwacht dat er verder niemand meer is. Maar later kom je op de proppen met de kat.
    Verder vind ik ‘m erg knap, omdat ik weet dat sonnetten lastig zijn 🙂

  2. Cors, dank je wel voor je reactie, en voor het compliment.
    Wat betreft die kat, daar heb je wel een punt, ik zal er eens over nadenken…

    Een oplossing zou natuurlijk kunnen zijn:
    heel anders dan een kat doet met een muis.
    Wat zou je daar van zeggen?

  3. Ik heb daar geen problemen mee 🙂

  4. Cors, ik heb er nog eens over nagedacht, maar ik laat daar echt ‘de’ kat en ‘de’ muis staan. Ik zal uitleggen waarom.

    In de eerste 12 regels word je meegevoerd in het schijnwereldje van de ik-figuur, waar iedereen heel vriendelijk tegen elkaar is. In regel 13 keert het plotseling om: ineens krijg je de harde werkelijkheid te zien die er óók is, maar die tot dan toe buiten beeld gehouden is. Dan ben je klaar voor de conclusie: gezelligheid is dikwijls een illusie (ja, dat rijmt 😉 ).

  5. 😀
    Na je uitleg begrijp ik het. Een strijkwerkelijkheid en de realiteit. De kat en de muis, dus 🙂

  6. De tot illusie gladgestreken werkelijkheid…. en dan de wel heel harde realiteit. Dank je voor je belangstelling, Cors 🙂

Geef een reactie

