sonnetwedstrijd: winnaars

Hier zijn de winnende sonnetten van de aquaZZ sonnetwedstrijd.

De 1e prijs:

Dorp aan zee

Ik woon in het dorp waar de zeewind om huizen
zijn stof jaagt in vlagen van zand en van zilt.
Een klagen soms kreunen maar meestal verstild
gefluister verneem ik als tomeloos ruisen

dat mij naar de dijk lokt waarachter het wad
haar weidsheid op deinende golven laat welven,
als grafheuvels zijn zij een nimmer te delven
bewegende eeuwigheid, zompig en nat.

Wanneer er dan af en toe zeedampen zweven
voel ik hoe de geest van weleer voortgedreven
door ’t ruim tijgt op zoek naar een lichaam van vlees.

Dan neig ik te denken door al wat ik lees
in boeken waar rampspoed op zee wordt beschreven,
dat ik daar een dolend matroos ben geweest.

Gerda Posthumus /
Louise

De 2e:

Exenhof

Ik plant mijn exen in de tuin
ze mogen daar opnieuw ontluiken
tussen beproevingen en puin
tot teelgewassen of tot struiken

en af en toe komt op hun kruin
een bloem tot bloei, of hopen buiken
zichzelf een beetje op tot duin
waarop ik staan ga om te ruiken

want hoe de wind ook keert of draait
het geurt hier steeds naar oud verleden
waarvan ik dan intens geniet

ik heb zojuist het gras gemaaid
zo heb ik graag mijn bezigheden
terwijl men hier wat wortel schiet.

Bert Deben
http://www.vkblog.nl/blog/6275/Bert_Deben

Geef een reactie

