rijmschema’s: quiz

Quiz

A.

Sint liep te denken
Wat moest hij jou schenken
Een boek of een bon
Of een flesje lotion?

B.

Sint liep te denken,
Een boek of een bon
Of een flesje lotion,
Wat moest hij jou schenken?

C.

Sint liep te denken
Een boek of een bon
Wat moest hij jou schenken
Een flesje lotion?

___

A. Dit is:
1. gepaard rijm
2. gekruist rijm
3. omarmend rijm

B. Dit is:
1. gepaard rijm
2. gekruist rijm
3. omarmend rijm

C. Dit is:
1. gepaard rijm
2. gekruist rijm
3. omarmend rijm

A. Dit is:
1. abab
2. aabb
3. abba

B. Dit is:
1. abab
2. aabb
3. abba

C. Dit is:
1. abab
2. aabb
3. abba

9 Reacties op “rijmschema’s: quiz

  1. het korset van gekruist rijm
    het heeft een hoog poezeligheidsgehalte
    zelf hou ik meer van de “agressieve poëzie”
    desalniettemin, las ik alles graag!
    groetjes
    alex

    • Ha Alex,
      Dank je voor je reactie. Ik heb gedichten van jou zitten lezen en ik kon ze erg waarderen. Lezend kreeg ik dat gevoel van, waarom schrijf ik nou niet zo? Maar ja, ik schrijf nou niet zo ;). Ik kom vaker bij je kijken en blijf ondertussen lekker rijmen.

  2. ik snap de quiz eigenlijk niet 🙂

    a is gepaard
    b is omarmend
    c is gekruist

    dat is mijn antwoord!

  3. Dank je voor je reactie, Alex. Ik heb het idee dat het niet helemaal duidelijk is zoals ik het heb opgeschreven, ik had hem elders ook gezet en daar werd hij ook niet goed begrepen. Ik zal mijn post aanpassen in de hoop dat het dan duidelijker is.

    Maar je hebt het helemaal goed hoor :).

  4. TB, dank je voor de toestemming voor eigen gebruik. Ja, het is me duidelijk wat je bedoelt, ik kan weer verder. Binnenkort hoop ik een sonnet op ZZ te plaatsen. Ik zie al uit naar je opmerkingen/suggesties/strenge oordelen over fouten enz. 🙂

  5. het “poezeligheidsgehalte” was niet zo bedoeld als het klinkt hoor betje,
    het is zo gemakkelijk nog niet om vaste vormen te hanteren, het is een ambacht.
    daarnaast geeft het je ook houvast bij het schrijven

    het moet niet altijd een strijd zijn zoals bij mij 🙂

    bedtijd!
    en groetjes
    alex

    • Als ik het zo lees, heb je ervaring met vormvaste verzen. Inderdaad is het zo makkelijk nog niet, is het een ambacht en geeft het houvast bij het schrijven. En niet alleen houvast: de noodzaak om binnen het stramien te blijven, kan ook leiden tot verrassende vondsten.

      Als je vindt dat ik hier nogal brave gedichten heb neergezet, geef ik je gelijk. Ik heb ook andere, meer controversiële – alles nog steeds binnen het brave stramien – maar die vind ik op dit moment minder geschikt voor publicatie. Een controversiële tekst in een braaf stramien is extra schokkend.

  6. A1, B3, C2
    C2, B3, C1
    Dat zijn mijn antwoorden 🙂

Geef een reactie

