Wat zijn de leukste limericks?

Een paar limericks voor de feestdagen. Dit zijn er te veel, ze lijken ook te veel op elkaar, dan verrast het niet meer. Welke twee vinden jullie het leukst? Dan doe ik de rest weg. Dank!

***

Er was eens een stel in Ter Aar
dat vierde de Kerst ieder jaar.
De eerste dag eten,
de tweede dag meten
en dan naar de woonboulevard.

***

Betje Sonnetje herself
wenst iedereen, dat spreekt vanzelf
gezellige dagen
en een jaar dat zal slagen:
een schitterend 2011.

***

Er zat eens een vrouw bij de Hema
die schreef haar sonnetten op schema
voor 2011
hoopt zij dat u zelf
veel schrijven zult over uw thema.

***

Een vrouw uit een plaatsje bij Petten
schreef iedere dag haar sonnetten
ze hoopt dat u zelf
in 2011
zich ook aan het dichten zult zetten.

***

12 Reacties op “Wat zijn de leukste limericks?

  1. Mooi! Ook de volgende vind ik mooi!

    Van mij eveneens al mijn beste wensen voor het nieuwe jaar
    met limeriken en sonnetten over het leven
    ga je ze ons weer geven?

  2. Dankjewel Mathilde! Je reageerde toen er hier nog maar twee stonden, maar sindsdien heb ik er nog een paar gemaakt. Welke vind jij het leukst?

  3. Hoi Betje, ik vind de eerste en de laatste het leukst 🙂 de tweede niet vanwege ‘herself’ en omdat de eerste zin zo kort is (ik vind limericks mooier als ze een vorm hebben zoals de andere drie). De derde vind ik zo officieel klinken, met dat -ema rijm. Niet dat daar iets mis mee is, maar als je toch ergens op moet selecteren… 😀

  4. Betjesonnetje,

    Ik kies voor:

    Betje Sonnetje herself
    wenst iedereen, dat spreekt vanzelf
    gezellige dagen
    en een jaar dat zal slagen:
    een schitterend 2011.

    Omdat ik erom kan lachen en het gebruik van het woord ‘herself’ is een beetje stout omdat het tegen ‘de regels’ in gaat.
    Bovendien vind ik het leuk zoals je met de woorden speelt, dat maakt het minder zwaar.

  5. Waus en Eveline, dankjewel! Ik zie dat de meningen verschillen, interessant! Leuk dat jullie je redenen gegeven hebben. Dat Eveline erom gelachen heeft, is een zwaarwegend argument: ‘if it gets a laugh, leave it in’. Maar ik kan me ook verplaatsen in de gedachtegang van Waus … Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die hier hun mening willen geven :).

  6. Dag Betje, de eerste vind ik de beste!

  7. Goedenmiddag Betje,

    nu pas krijg ik een bericht van je site!

    Welke ik het beste vind?
    De eerste, ws ook omdat we er over hebben gedacht. Het is, vind ik, een gezellig sonnet.
    De laatste vind ik lekker klinken, en het woord sonnet komt erin voor, dat geeft een lekker rytme, ja hoor.

  8. oeps… gezellige=gezellig

  9. Ha Mathilde,

    Dank je voor je bericht! Ik zie het nu pas – ik krijg geen bericht als er een reatie binnenkomt, misschien kan ik dat ergens instellen maar dat heb ik nog niet uitgevonden. Ik heb het typfoutje uit je oorspronkelijke bericht gehaald – wil je dat ik de correctiepost verwijder?

    Terug on topic: de eerste en de laatste krijgen veel stemmen, over de tweede verschillen de meningen.

  10. Ja, betjesonnetje verwijder de correctiepost maar.
    Ook ik vind het lastig om echt te ontdekken hoe het zit met je website, nu kreeg ik weer wel een bericht binnen.

Geef een reactie

