Freedom’s just another word

Het is wonderlijk: hoe weinig ik ook aan dit blog doe, de kijkers blijven komen. Dank jullie wel daarvoor, onbekende bezoekers. Het geeft me het gevoel dat ik, op mijn eigen piepkleine manier, hier iets gemaakt heb dat er toe doet. Dat is een fijn gevoel.

Ondertussen schrijf ik nog steeds sonnetten, maar niet meer dagelijks. Wel heb ik me vaak afgevraagd, de afgelopen maanden, wat ik nou eigenlijk wil met dat geschrijf, en met de sonnetten in het bijzonder. Hoewel het nog steeds niet helemaal helder is, begint de mist nu toch een beetje op te trekken.

Ik heb gekozen voor een heel traditionele versvorm, het sonnet. Waarom? Ik ben grootgebracht in de tijd van de Vijftigers. Regels moesten vooral overboord gegooid worden, sonnetten waren helemaal uit, vrije verzen moesten het zijn en liefst in ongrammmaticale zinnen. Zo schreef ik ook. Toen ik zestien was. En ik kan het nog, als ik wil. Ik kan zelfs ongrammaticale sonnetten schrijven.

Maar waarom zou ik?

Alles moest nieuw, destijds. Misschien kwam het door de oorlog of zo. Weg met die ouwe troep, verzin liever wat nieuws. Weg met traditie, weg met regels, vrijheid was wat we nodig hadden. Kunst moest vóór alles origineel zijn. Er bestond niets ergers dan een cliché.

En toen zong Janis Joplin: Freedom’s just another word for nothing left to lose. En stierf.

Sonnetten zullen het zijn. Kunst komt niet als een komeet uit de ruimte de dampkring binnenvallen. Kunst is cultuur en cultuur maken we met elkaar. In de cultuur zijn we met elkaar verbonden, staan we op elkaars schouders. Als ik een sonnet schrijf, verbind ik me, door de vorm die ik kies, met Drs.P en Driek van Wissen en Jean Pierre Rawie en Bloem en Slauerhoff en Shakespeare en Petrarca.

Ik heb iets te verliezen. Ik schrijf sonnetten.

2 Reacties op “Freedom’s just another word

  1. Zo is het! Betjesonnetje schrijft sonnetten en die vind ik uitzonderlijk mooi en raak, keer op keer op keer weer.
    Doch, bovenstaand blogbericht is ook niet mis. Duimomhoog voor jou! Liefs van Mathilde

  2. Ach Mathilde, wat lief van je! Dankjewel.

Geef een reactie

