Japanse mandoline (groentesnijder)

Na speuren en shoppen in allerlei kookwinkels is dit hem geworden: de kleine Benriner met opvangbak, uit Japan.

Hij is van plastic. Het schuine mes zit vast. De plaat waarover je de groente naar het mes voert, kun je met een stelschroef op de juiste hoogte brengen.  De plakjes of reepjes worden dan  precies zo dik of dun als je ze hebben wilt. Tussen het mes en de aanschuifplank kun je een soort kammetje monteren, met tanden van rechtopstaande mesjes. Je schuift de groente tussen de tanden door over het mes en voilà: reepjes.  Er zijn drie kammetjes, in drie verschillende breedtes. Bij de fijnste zitten er ongeveer zes tanden op een centimeter. In de opvangbak zitten ook nog twee raspen, een grove en een fijne. Die zijn bijvoorbeeld geschikt voor gember en voor knoflook.

De Börner staat nog op de aanrecht. Wat lijkt hij oud nu. En groot. Ik vraag me af of ik hem nog ga gebruiken. Er zijn toch echt dingen waar hij heel goed in was …

Maar ik voorzie dat zijn laatste reis voor de deur staat. Ouwe  Börner V3, hoeveel kilo’s groente en fruit zullen wij samen geschaafd en gesneden hebben? Vele emmers vol. Ik zal me weemoedig voelen als ik je wegdoe.

En toch blij met mijn nieuwe kleine Japanner.

6 Reacties op “Japanse mandoline (groentesnijder)

  1. Gefeliciteerd met je kleine japanner. Snij ze.

  2. 😉 Dankjewel Mathilde.

  3. waarom niet een nieuwe Borner V3 aangeschaft. Ben namelijk zelf op zoek naar een scherpe groenteschaaf die ook kool snijdt. hoor graag van je

  4. Ha Jenny, leuk dat je gereageerd hebt. Ik heb even over je vraag nagedacht.

    De Borner V3 is een prima schaaf, hij is en blijft scherp en hij snijdt ook kool. Ook is de prijs heel vriendelijk vergeleken met andere groentesnijders. Een nadeel vind ik, dat hij maar twee diktes schaaft. De dunste plakjes zijn niet superdun. Er bestaat wel een nieuwer type Borner, ik kwam hem tegen op het internet, oranje, die meer dan twee diktes heeft en waarmee je ook flinterdun kunt schaven, net als met de Benriner die ik gekocht heb. Voor kool is het wel fijn als het heel dun is. Maar dun schaven is natuurlijk ook meer werk; ik weet niet wat belangrijk voor jou is.

    Ooit maakte ik zelf zuurkool, in een grote aardenwerken pot. Toen gebruikte ik een grote houten mandoline met twee messen. Je vindt ze nog in kookwinkels.

  5. Hoi Henk, leuk dat je reageert. De Benriner kocht ik in Den Haag, bij die grote kookwinkel, DOK, aan de Passage. Ik betaalde er ongeveer 45 euro voor. Er staat een plaatje bij dit bericht: https://betjesonnetje.wordpress.com/2012/01/01/mandoline-groentesnijder-kopen/
    Op die foto zie je links de oude Börner en rechts de Benriner. Inmiddels heb ik trouwens ook een nieuwe Börner gekocht, het nieuwe model waarmee je dunner kunt snijden. Kostte 35 euro op de markt. Het was even wennen met het in- en uitzetten van de plankjes, maar nu gebruik ik hem regelmatig. Helaas combineert hij niet goed met de opvangbak, de groente komt gedeeltelijk buiten de bak terecht. De Benriner gebruik ik ook, vanwege die kammetjes met heel fijne tandjes. Die heeft de Börner dan weer niet. De opvangbak van de Benriner gebruik ik in de praktijk zelden of niet. Past wel goed maar leegt niet makkelijk, door de rasp die daar nog weer in zit.

Geef een reactie

