Hersenletsel en euthanasie

In Nederland laten we mensen heel makkelijk doodgaan. Ben je in coma, heb je een open ruggetje, ben je oud genoeg geworden? Ga maar dood. Al heel snel vinden we het lijden ondraaglijk en/of het leven niet meer de moeite waard. En dan slaan we onszelf op de borst omdat we zo weldenkend en modern zijn. En vooral ook zo realistisch. Het lijkt wel of we lijden aan een collectieve depressie, een collectieve doodswens.

Image

Voor de verzekering is het goedkoop om mensen dood te laten gaan. Als je ernstig zieken niet behandelt, dan bespaart dat een boel kosten. Besparen op kosten is de makkelijkste manier om de winst te verhogen. De dominee bedenkt de moraal en de koopman telt zijn centen. Het realisme waar wij zo trots op zijn, is het realisme van de koopman.

Zo gaat het gelukkig niet overal. In Oostenrijk, waar prins Friso in coma raakte, en in Frankrijk, waar het mijn dochter overkwam, hebben ze meer respect voor het leven dan wij hier. Wie bepaalt er welk mensenleven de moeite waard is en welk niet meer? Dat bepaalt de arts. Als je op dat punt terechtkomt, moet je hopen dat het een buitenlandse arts is die zich over je bed buigt.

3 Reacties op “Hersenletsel en euthanasie

  1. Zo makkelijk laat men in Nederland mensen doodgaan? Van comapatienten weet ik het niet, maar wel van andere lijdenden en echt,,Betje, dat is zooooo lijden juist omdat men NIET makkelijk dood laat gaan.

  2. Mathilde, dank je voor je reactie.
    Ik zeg niet dat euthanasie altijd verkeerd is. Er is een tijd en een plaats voor. Dat ontken ik niet. Er is een heleboel dat ik niet heb meegemaakt en daar kan ik allemaal niet over oordelen.
    Ik maak er bezwaar tegen dat het zo makkelijk wordt toegepast bij comapatiënten. Euthanasie is voor deze groep praktisch een automatisme. Maar is hun lijden echt ondragelijk en uitzichtloos? Wie bepaalt dat?
    In Nederland zou mijn kind haar letsel waarschijnlijk niet overleefd hebben terwijl er in het buitenland nog behandelingsmogelijkheden voor haar waren. Hetzelfde verhaal als prins Friso.
    Mijn kind is er bovenop gekomen. Prins Friso misschien ook wel, over een aantal jaren. Ik sluit dat helemaal niet uit. Maar als het aan de Hollanders gelegen had, was hij nu dood.
    Hoeveel mensen zouden er in Nederland opgegeven zijn, die met de juiste behandeling nog hadden kunnen herstellen?

    • Prins Friso is op onnatuurlijke en inhumane manier weer tot ‘leven’ gebracht. Dank zij de mediese techniek en ‘vooruitgang’. Het is onwaarschijnlijk dat hij ooit weer wakker wordt. Lag ik daar dan zou ik zeggen: trek het stekkertje er maar uit. Afgelopen, fini. Heeft niks met euthanasie te maken. Maar veel met menselijkheid.

Geef een reactie

