om de kleur van het koren

augustuswarmte op het gele veld
een racefietser racet langs. een jong gezin
kind achterop en kleiner kind voorin
passeert me kletsend. iemands ijsje smelt

bepakte fietsen rijden het perron
af. in een winkel hoor ik bitte sehr
en danke schön en kortebroekenweer
ver in een weiland landt een luchtballon

zo was het ook toen jij daar in dat bed
zand woei naar binnen door het open raam
er was een tube in je keel gezet

en al die slangen die ze vakbekwaam
en dat gepiep en alles moest ontsmet
en ik zat naast je en ik zei je naam

sonnet 6 ©BetjeSonnetje 2009

4 Reacties op “om de kleur van het koren

  1. (((Betje))) er komt wel veel bij je boven door de comateuze toestand van Prins Friso?Misschien weer een stukje verwerken?

  2. Dank je, Mathilde. Ja, het komt allemaal weer terug. Nu vooral hoe ik me door de Nederlandse zorg in de steek gelaten voelde. Zou je zoiets ooit verwerken? Ik vraag het me af. Het is dit jaar 17 jaar geleden. Maar ieder jaar in augustus komt het terug. En zoals nu.

    Andere mensen die zoiets hebben meegemaakt, hebben dat ook. En dan is het met mijn kind nog goed afgelopen. Als ‘de stekker eruit getrokken’ is, dan is het allemaal nog veel, veel erger. Ze vragen ouders om daar mee in te stemmen. Dat is onmenselijk. Daar wil ik ook nog over schrijven.

    De onmenselijkheid van de comazorg in Nederland, dat is nou even mijn onderwerp. Je vindt er heel weinig over op het internet. Maar iedereen die het heeft meegemaakt, voelt het. Laat iemand het maar eens zeggen.

    Wat het gedicht betreft: dit is een van mijn eerste, maar ook een van mijn beste sonnetten. Vind ik zelf.

  3. In het ziekenhuis

    ze kijkt hem liefdevol aan
    aan zijn lichaam hangen
    overal plastieken slangen
    zuurstof om verder te gaan

    Een prachtig gedicht, Betje.
    Dankjewel!
    Lenjef

Geef een reactie

