Westers kwatrijn

Westers kwatrijn

’t Is twintig maart. De lente gaat beginnen.
De kat zit niet de hele dag meer binnen,
een eendje laat zich door een woerd beminnen,
ik ga een nieuwe garderobe pinnen.


***

Wat is slagrijm?
Bij slagrijm is de rijmuitgang in een strofe (vers, couplet) steeds hezelfde. In dit  rijmpje hoor je vier keer  -innen.

Wat is een kwatrijn?
Een kwatrijn is een vierregelig vers. Het kan een zelfstandig gedicht zijn, zoals hier, of het kan onderdeel zijn van een groter geheel. Het kwatrijn is de meest gebruikte versvorm.

Wat is een oosters/westers kwatrijn?
Een oosters kwatrijn is een vierregelig vers, meestal in jambische pentameter, met het rijmschema aaba. Het wordt ook Perzisch kwatrijn genoemd, vanwege het werk van de Perzische dichter Omar Khayyam. De laatste regel van een oosters kwatrijn bevat vaak een of andere wijsheid. Dit ‘Westers kwatrijn’ is een parodie.

Wat is een jambische pentameter?

Een jambische pentameter is een versregel die klinkt als:
(ke)-DENG-ke-DENG-ke-DENG-ke-DENG-ke-DENG-(ke)

4 Reacties op “Westers kwatrijn

  1. Dank voor uitleg. Ik probeerde je te mailen,maar mijn mail wordt niet verzonden. Wou vertellen-omdat je een vast bezoekster bent/was- dat ik mijn blog op slot heb gedaan. Voor onbepaalde tijd. Is even nodig. Heb ik nodig. Je krijgt toch geen mail (meer) van het blog?

    • Ik heb het gezien, Tilly, hij zit op slot. Je zult er je redenen wel voor hebben. Ik hoop dat je ermee bereikt wat je wilt bereiken. We komen elkaar vast weer eens tegen. Dank je voor je reactie.

  2. Leeg

    ik schreef al ongeveer vierduizend kwatrijnen
    de pen die ik kreeg
    is zo goed als leeg
    dit zijn dus volgens mij mijn allerlaatste lijnen

    Lenjef ☺

Geef een reactie

