Brood en gebak uit de snelkookpan

Waarom?
Een oven verbruikt veel energie. Kun je ook brood of gebak maken op een energiezuinige manier? Ja, dat kan. Ik weet twee manieren.

Magnetron of snelkookpan
In de magnetron zijn brood en gebak heel snel klaar. Ik heb recepten gezien waarbij een volkorenbrood maar 7 minuten stroom nodig heeft. Helaas heb ik er niet veel succes mee gehad: het brood werd onregelmatig gaar. Sommige stukjes waren te droog, andere te nat. Toen heb ik geprobeerd of het ook in de snelkookpan kon. En dat ging prima. Omdat ik nergens recepten tegengekomen ben voor brood of gebak uit de snelkookpan, dit artikeltje.

Hoe doe je het?
Je hebt een normale snelkookpan nodig met een inzetmandje en/of zo’n rekje waar je het inzetmandje op kunt zetten. Verder gebruik ik een porceleinen bakvorm, ik meen dat hij bij de Hema vandaan komt, die in de pan past. Maar je kunt ook een kleine springvorm gebruiken, als je dat prettig vindt. Of je bekleedt het inzetmandje met bakpapier en gebruikt dat als vorm.

Tot nu toe heb ik cakedeeg, biscuitdeeg en gistdeeg bereid in de snelkookpan. Cakedeeg en biscuitdeeg worden wat vaster dan wanneer je in de oven bakt. Ik vind dat lekker, houd van een beetje beet, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Gistdeeg gaat ook prima. Een knapperig korstje krijg je niet; als je graag een korstje wilt, kun je je taartje als het klaar is nog even nabakken in de oven of combimagnetron.

Werkwijze cake- of biscuitdeeg
Maak het beslag op de gebruikelijke manier. Je kunt ook recepten voor gestoomde cake gebruiken, die vind je op het internet. Terwijl je bezig bent met het maken van het beslag, staat de pan met een laagje water erin, op te warmen op een zacht pitje. Onderin staat het rekje, of, makkelijker, het ondersteboven geplaatste inzetmandje. Er zijn verschillende soorten inzetmandjes; belangrijk is dat de stoom hier of daar door het mandje heen kan. Verder gebruik ik een reepje bakfolie als lift, om de schaal makkelijk in en uit de pan te kunnen tillen. De bakvorm kun je invetten met boter en daarna bestrooien met paneermeel, of je kunt er een stuk bakpapier in leggen. Ik heb het allebei geprobeerd en het lukte op beide manieren.

Als het beslag klaar is, doe je het op de gewone manier in de vorm. Je plaatst de vorm in de warme pan – ik gebruik daar dus een strookje bakfolie voor, dan gaat het makkelijker. Pan sluiten, rustig onder druk brengen. Eenmaal onder druk, geef je hem 1/3 van de kooktijd uit je recept voor gestoomde cake. Misschien is het nodig om de pan te verplaatsen – heel voorzichtig, zonder schokken – naar het allerkleinste pitje. Als  hij eenmaal onder druk is, heeft hij maar heel weinig energie nodig om onder druk te blijven. Aan het eind van de kooktijd de warmtebron uit zetten en wachten tot de pan vanzelf van druk af is. Dan openen en het gebak met behulp van de lift, of een ovenwant, uit de pan halen en aan de lucht laten drogen.

Gistdeeg
Dit deeg moet rijzen, vaak twee keer. De eerste keer laat ik het deeg rijzen in de deegkom, buiten de pan. De tweede keer laat ik het in de pan rijzen, waar dan een laagje warm water onderin zit. Na de helft van de rijstijd zet ik het vuur onder de pan aan, het allerkleinste vlammetje eventueel nog getemperd door een vlamverspreider. Terwijl het water heel langzaam aan de kook komt, heeft het deeg ideale omstandigheden om te rijzen. Aan het eind van de rijstijd zet ik het vuur even hoog om de pan onder druk te brengen. Dat gaat dan heel snel. Stomen in 1/3 van de in het recept aangegeven tijd, vanzelf van druk af laten komen, uitnemen en drogen aan de lucht.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, anders hoor ik het graag.

5 Reacties op “Brood en gebak uit de snelkookpan

  1. Handig, iemand met zulke handige tips over het maken van gebak. Thanks!

  2. Dank je voor je reacties, Chris. Leuke site ben je aan het maken, ik ben benieuwd wat je daar verder nog gaat doen. Ga je alleen zoet gebak behandelen, of ook hartig?

  3. Wat leuk dat u in de snelkookpan bakt. Ik had het ook al eens bedacht omdat bij ons thuis de poffert gewoon op het gas in een pan werd gebakken. Maar ik wist niet zeker dat het kon. Zelf bak ik ook altijd brood en ga dit ook zeker proberen. Nu eerst een nieuwe rubber ring voor mijn (tot nu toe bijna werkloze)snelkookpan zoeken. hartelijk dank voor het delen van uw ervaring!

  4. Pingback: Oliebollen alternatief | BetjePraktisch

Geef een reactie

