Belletjesbrood uit de wok

Plat brood uit de wok, tortilla, chapati

Plat brood uit de wok (tortilla, chapati)


Deze broodjes maakte ik naar aanleiding van dit bericht van N(euro)otje: http://wieditleestisvrek.wordpress.com/2012/08/20/neurootje-maakt-tortillas (Excuses voor de niet-actieve link; ondanks veel gepruts is het me weer niet gelukt om een mooie actieve link te knutselen. Je moet hem nu dus even naar de adresbalk kopiëren.)

Deze broodjes heb ik gebakken in mijn plaatijzeren wok. Dat ging perfect. Een gietijzeren of roestvrij stalen wok had ook gekund. Of een platte pan van plaatijzer, gietijzer of roestvrij staal. Een pan met teflon zou ik hiervoor niet gebruiken: bij droog bakken of roosteren laat teflon ongezonde stoffen los.

Voor het mengen en kneden van het beslag heb ik mijn oude keukenmachine gebruikt. Het is er zo eentje met een ronddraaiend mes onderin. Hiermee waren binnen 2 minuten de ingrediënten gemengd en gekneed tot een mooi soepel deeg. Laten rusten deed ik ook in de machine. Daarna nog even gekneed, weer met de machine. Daarna het deeg verdeeld en uitgerold. Na het uitrollen van de eerste tortilla ging hij in de wok: de rest rolde ik uit tijdens het bakken. Al met al ben ik met 6 tortilla’s ongeveer 30 minuten bezig geweest, plus een half uur rusten. De broodjes zijn vrij klein: 15-20 cm. doorsnee. Als ik het weer doe, denk ik dat ik ze groter maak. Dan kost het ook minder tijd: het bakken van 1 tortilla duurt 4-5 minuten. Dan zouden 3 grote tortilla’s dus klaar moeten zijn in een kwartier.

Direct na het bakken waren de broodjes op hun lekkerst: geurig en met zachte en knapperige stukjes. Na een uurtje waren ze heel geschikt om op te rollen en te vullen. De volgende morgen waren ze daar te hard voor, maar toen waren ze geschikt om als cracker te eten.

Recept:
200 gram volkorenmeel (AH)
125 ml. water
1 eetlepel olijf- of andere olie
ongeveer 3 gram zout
kruiden naar smaak, ik gebruikte karwij- en komijnzaadjes
bloem om het werkvlak te bestuiven

  • keukenmachine
    theezeefje
    fles of deegrol
    koekenpan of wok
  • – Doe meel, zout en olie in de keukenmachine en laat kort draaien om alles goed te mengen. Voeg nu geleidelijk het water toe, tot het mengsel een bal vormt. Het moet niet een heel stevig deeg worden; ietsje plakkerig is goed. Laat de machine nog even draaien, max. 2 minuten.

    – Laat nu het deeg een half uur rusten.

    – Na het half uur, machine nog even laten draaien.
    – Deeg uitnemen en verdelen in 6 of minder bolletjes. Desgewenst kruiden door de bolletjes kneden; dit kan in ieder bolletje anders zijn.
    – Wok voorverwarmen, afhankelijk van pan en warmtebron. Bij mij: grootste gaspit, laag vuur.
    – Bloem in het zeefje doen en hiermee het werkvlak bestuiven.
    – Deegbolletje platdrukken op bestoven vlak. Omkeren en uitrollen op bestoven vlak. Zonodig
    opnieuw omkeren en bestuiven. Het is de bedoeling dat je een hanteerbaar deeglapje krijgt.
    – Deeglapje in de voorverwarmde pan leggen. Na ongeveer 10 seconden (afhankelijk van de warmte van de pan) omkeren. Na weer 10 seconden opnieuw omkeren. Nu ongeveer een minuut bakken aan dezelfde kant. Er ontstaan belletjes in het deeg. Omkeren en ongeveer een minuut bakken aan de andere kant. Nu ontstaan grote bellen. Herhalen tot je tevreden bent over het resultaat. Tijdens het opzwellen heb je tijd om het volgende deegballetje uit te rollen.
    – Als je tevreden bent, broodje uit de pan halen en meteen serveren, of laten uitdampen op een rooster.
    – Doorgaan tot alle tortilla’s klaar zijn; tijdens het bakken kun je de keukenmachine en de bakspullen vast schoonmaken en opruimen.

    Succes!

    Een Reactie op “Belletjesbrood uit de wok

    1. Lijkt me echt heel lekker! Ga ik zeker uitproberen..

    Geef een reactie

