Illegale ouderenzorg

AOW-ers zijn de nieuwe criminelen. Hoezo?

Veel mensen van boven de 65 zijn alleenstaand. Hetzij ze waren het altijd al, of ze zijn gescheiden, of hun partner is overleden. Als single leef je duurder dan als helft van een stel. Allerlei kosten kun je niet delen. Die gaan niet per persoon, maar per adres. Ook stook je voor twee mensen net zo veel als voor één en de tv vraagt ook precies evenveel stroom. De AOW houdt daar rekening mee. Een alleenstaande krijgt 70 % van het bedrag dat een echtpaar krijgt.

Ook al wonen mensen alleen, dat wil nog niet zeggen dat ze geen vrienden hebben. In werkelijkheid zijn er hele netwerken. En binnen die netwerken helpen mensen elkaar. Dat is een goede zaak, zou je denken. Als alleenstaande ouderen elkaar helpen, dan spaart dat de overheid veel kosten.

Helaas denkt de overheid daar anders over. Als je als alleenstaande oudere een andere alleenstaande helpt in tijd van ziekte, dan kan dat worden uitgelegd als uitkeringsfraude. Huh?

Stel, je buurman is ernstig ziek, waarschijnlijk voor het laatst. Hij kan niet meer voor zijn eigen eten zorgen. Je gaat regelmatig even bij hem kijken en dan neem je het aloude pannetje soep mee, of iets anders dat hij nog naar binnen kan krijgen. En van die soep eet je zelf ook. Als jullie dat doen, samen soep eten, dan vormen jullie voor de wet een economische eenheid. Als iemand die getrouwd is, samen met hem soep eet, is er niets aan de hand. Maar doet een alleenstaande hetzelfde, dan geldt het als samenwonen. Jullie horen dan allebei door te geven dat jullie zijn gaan samenwonen. Daarna worden jullie allebei gekort op je AOW. In feite moet je dan ieder ongeveer een kwart van je AOW inleveren. Doe je dat niet, dan kun je een boete krijgen, of zelfs in de gevangenis terechtkomen.

Veel alleenstaande ouderen kunnen het zich niet permitteren om een kwart van hun AOW op te geven. Vooral in tijden van ziekte. Dan zijn er altijd extra kosten. Wat nu? Je wilt je buurman, of buurvrouw, of ex-vriend, graag helpen, maar je kunt het je financieel niet permitteren om dit legaal te doen. Je hebt nu twee mogelijkheden. De eerste is: niet helpen. Dan ben je legaal goed bezig. De tweede mogelijkheid is: stiekem helpen, het niet doorgeven aan de uitkerende instantie en hopen dat niemand je verlinkt. Een duivels dilemma.

Als ouderen elkaar helpen in plaats van een beroep te doen op de overheid, dan bespaart dat de overheid veel geld. Waarom straft diezelfde overheid het dan af?

Er zijn heel veel dingen die ik niet begrijp.

Zie ook:

24 Reacties op “Illegale ouderenzorg

  1. Ik had al geprobeerd te begrijpen hoeee dit in elkaar zat. Maar (helaas) door je uitleg begrijp ik het. Euh …nee ik begrijp het niet. OP helpen staat een straf? Ws op vrienden maken ook? Dus een vriendin uitnodigen te eten mag niet? Is fraude? Ik word er heel verdrietig door en begin er door te janken van triestigheid

    Vreselijk! Ik leer mijn kinderen behulpzaam te zijn, maar als ze later in de AOW komen of mij zouden helpen dan wordt het als iets misdadigs gezien als je er niet aan denkt om het op te geven?
    TE ERG! Ik snap het niet.
    Je hebt het wel duidelijk uitgelegd, Betje. Ik zier er nu tegenop om met pensioen te gaan alleen al om het feit dat Iemand helpen wordt als iets slechts gezien wordt. Moet ik steeds bewust zijn van: pleeg ik fraude? Na ja, langzamerhand wil ik niemand meer zien en nodig ik niemand uit. Kan ik vast aan de AOW wennen. Ik heb voor die AOW gewerkt en nu is het net of ook dat iets oneerbaars is geweest. #verdrietig

  2. Het is bij de wilde spinnen af. Dit is nog erger dan de bewering dat je een economische eenheid vormt als je samen een keer per jaar op vakantie gaat, want dat gebeurt ook. Ze zijn helemaal van de pot gerukt in Den Haag. En dan heb je inderdaad mensen die hun buurman of buurvrouw aangeven omdat er iemand over de vloer komt. Ik vind het te gek voor woorden! Ik voel me er zó machteloos onder, zeker in het licht van al dat gegraai op andere plekken in de samenleving.

  3. Ja, dat heb ik ook Joke. dat machteloze gevoel. ik zit tegen mijn pensioen gerechtigde leeftijd aanerheugde mij erop maar zag er ook tegenop. Ben best veel alleen en dacht:ík ga mijn best doen om wat meer onder de mensen te komen en wat vaker een vriendin uit te nodigen om te eten, of wat vaker bij iemand eten’ maar dat mag dus niet? dat is frauderen? HOE werkt dat dan?(serieuze vraag) Moet ik dan melden aan de SVB? De zin erin gaat akuut weg. Het voelt heel ongezellig aan. Mijn hart kan toch niets steeds nadenken en onthouden dat het bepaalde dingen niet mogen omdat het dan fraude zou zijn. Iets lekkers geven aan iemand bv. gewoon omdat je het zo voelt? Ik heb opeens helemaal geen zin meer in mijn pensioen. Ik had een gevoel van vrij te zijn dan. Maar ik moet dan c o n s t a n t denken te onthouden(dat laatste is een probleem) of het legaal is wat ik wel of niet doe???# Ik ben al zo vergeetachtig.
    #verdrietig hart. # net of ik zo wie zo misbruik maak door met pensioen te gaan? # voel me opeens erg gedeprimeerd.

  4. Niemand hoeft voor mij te zorgen als ik ziek word en terminaal ben als je dat moet worden gemeld..Heb in de terminale nachtzorg gewerkt en kan prima voor mijzelf zorgen. Gewoon laten slapen. . Kan prima met mijzelf omgaan.

  5. Pff, voel mij erg gedeprimeerd nu. ik kook om de dag voor mijzelf om te beezuinigen op gas, maar misschien moet dit ook gemeld worden?

  6. Tilly en Joke, dank jullie wel voor jullie reacties. Bij de wilde spinnen af, inderdaad. Machteloos, gedeprimeerd. Begrijpelijke reacties. De politiek laat ons in de steek op een groteske manier. Kijk eens naar de verkiezingsprogramma’s. Welke partij maakt er een punt van om deze wet te veranderen? Zelfs de Partij 50+ niet. Ik heb ze gemaild om ernaar te vragen. Ik kreeg een keurig mailtje terug, dat ze tegengestemd hadden toen die wet werd aangenomen. Meer willen ze blijkbaar niet doen – althans, ik vond geen concrete plannen. Het onderwerp komt niet voor in hun verkiezingsprogramma. Daar gaat het vooral om verhoging van de vakantietoeslag voor AOW-ers.

    Ik denk dat er eigenlijk nog maar heel weinig mensen zijn die doorhebben wat hier eigenlijk aan het gebeuren is. Het gaat sluipend: een richtlijntje hier, een wetje daar. Maar we verliezen hier wel dingen die heel belangrijk zijn, zoals het recht om normale dingen samen te doen met onze vrienden.

    Ik denk dat we het tij alleen kunnen keren als we onze mond open doen. Als we ons organiseren in een belangenvereniging waar ook juristen bij betrokken zijn. Als enkelen van ons het hoog spelen, desnoods tot aan het Hof voor de Rechten van de Mens. Als we er aandacht voor vragen in de media.

    Ik denk niet dat dit vanzelf overwaait. Maar als we niet protesteren, dan hebben we het wel gedeeltelijk aan onszelf te danken als we in steeds onaangenamere en onrechtvaardigere situaties terechtkomen.

    Maar het is lastig. We willen zo graag aardig gevonden worden. Als je protesteert, word je niet aardig gevonden. Toch moet het gebeuren, vrees ik. Als we onze mensenrechten willen houden, zullen we ze moeten verdedigen.

    Wat betreft de vraag van Tilly: vriendschap en onderlinge hulp kunnen inderdaad worden uitgelegd als fraude, behalve als dit gebeurt door je eigen kind. Je eigen kind mag bij je logeren, ook als het alleenstaand is, en dan wordt het niet als samenwonen uitgelegd. Doet iemand anders hetzelfde – broer, zus, kleinkind, neef, nicht, vriend, vriendin – dan kan het beschouwd worden als fraude. Dit geldt ook voor andere vormen van hulp en samenwerking, zoals boodschappen doen, de was voor iemand doen, samen met de auto ergens heen gaan. Als twee stellen samen een wasmachine of een vriezer gebruiken, dan mag dat. Doen twee alleenstaanden hetzelfde, dan mag het niet.

    Maar je eigen kind mag jou dus helpen – ik vermoed dat dit de eerste stap is en dat de tweede stap wordt, dat hij/zij ertoe verplicht wordt.

    Op de komende Bevrijdingsdag is er wat mij betreft weinig te vieren.

  7. Maar je eigen kind mag jou dus helpen – ik vermoed dat dit de eerste stap is en dat de tweede stap wordt, dat hij/zij ertoe verplicht wordt.

    Huh? Ik kan mijn eigen kinderen niet eens verplichten om mij te helpen. Ik geef wel eens stille hints en soms wordt er respons op gegeven, maar meestal doe ik alles zelf.

    Tjonge, wat zie ik opeens tegen het met pensioen gaan op. Mijn baan behouden lukt ook niet. Plek maken voor jongeren. Ik verheugde me echt wel om meer vrije tijd te hebben (heb ik nu al) maar het woordje vrij kan ik eraf halen. Ik ben een echte alleenstaande, zit veel thuis en moet mijzelf dwingen bij anderen op bezoek te gaan. Pff., ik kan wel janken.

    Wat wil dat eigenlijk zeggen: economische eenheid? Stel dat ik over een paar weken te horen krijg dat ik uitzaaiingen zou hebben, dan mag de buuf geen boodschappen voor mij doen? 😦 omdat we anders samen ons belastingformulier moeten invullen?
    Ik kan al niet tegen papieren invullen en dan zou het constant moeten?

    Ben niet voor mijn lol een alleenstaande. December begint al heel zuur.
    Pff, Heb ik net over een wantoestand in de zorg geschreven, hier moet en wil ik ook nog over schrijven. Hm, dat doe ik hier al.
    Eng eng eng twee mannen aan de deur. Zomaar? Dat las ik in dat andere artikel. Een poos geleden stond een man voor het huis naast zijn auto naar mijn huis te kijken. Best lang zag ik. Eng eng eng. Ik ging voor het raam staan en tilde mijn kin op zo van:”wat moet je?”Hij bleeeeef kijken. Echt erg vervelend. Later was hij weg. Maar ik vond het zó eng.
    Ik zit opeens te bedenken: Misschien was dat wel zo’n controleur van de SVB?

    Ik laat echt niet zomaar iemand binnen, zeker geen mannen.

  8. Wacht even: dus een zus (niet dat ze het doen, maar ik zou het zo fijn vinden)mag niet komen logeren. Dat zou fraude kunnen zijn.
    Ik voel me er zo naar door worden. Eigenlijk ben ik het zat. Als ik zo het pensioen in moet, ik kan het niet onthouden wat ik moet onthouden wat niet mag.

    helpen mag dus niet?
    maar men wil ouderen meer thuis laten, dan zou het toch fijn zijn als iemand af e toe wat voor iemand doet? Niet dat ik gauw hulp aanneem, dat was ik een beetje begonnen te leren, maar ik zal het weer gaan afleren.

    Ik zal niemand tot last zijn, maar mijzelf ook niet.

  9. Ow, Sorry, Betje. Ik zit maar te ratelen. Over drie maanden ben ik met pensioen. Vanaf 16 dec ontvang ik AOW. Ben er dankbaar voor, maar dit is een nare beloning van al mijn werken. Zou ik tot die tijd wél gewoon een vriendin te eten mogen vragen? Ik snap het niet.
    Mijn hart ook niet. En mijn hoofd voelt zich er stresserig door.

    #zeer gedeprimeerd gevoel.

  10. Tilly, dank je voor je openhartigheid. Ik zou graag willen zeggen dat het best wel meevalt, maar het valt best wel tegen. Ik beraad me nog hoe ik hiermee ga omgaan. Je mag wel eens een keer voor iemand zorgen, of iemand voor jou, maar niet regelmatig. Wat ‘regelmatig’ ook moge betekenen, want dat is ook niet duidelijk. Tenzij je dat dan weer vormgeeft in een contract waardoor je een commerciële relatie krijgt. Dus neem jij iemand in huis en geef je hem een huurcontract en betaalt hij elke maand zijn huur, dan kan het wel. Maar dan moet jij die huur weer opgeven als inkomen enz. Kortom, ik ben op zoek naar de mazen en gaten in deze idiote wet. Belangrijker is, denk ik, dat wij ertegen in opstand komen. Ik verbaas me over de enorme stilte rondom dit onderwerp. Ik denk dat een hoop mensen het gewoon nog niet door hebben.

    Ik denk dat je het beste zo normaal mogelijk kunt leven, en onmiddellijk een advocaat in de arm nemen als je te maken krijgt met die ‘sociale rechercheurs’. Die mensen hebben targets, die moeten zo veel mogelijk oude vrouwtjes op fraude betrappen. Daar moet je niet zelf mee gaan praten want dat kun je niet winnen.

    Ik vind dus, dat we ons moeten organiseren.

    Ik heb gezien wat je op je blog schrijft over ouderenzorg, hartverscheurend. Ik wil daar nog op reageren.

  11. Ik laat het even betijen , Betje. Ik heb niets te duchten behlave dat ik af en toe bij een vriendin eet, en zij bij mij.

    Ja, graag reactie op dat schrijfsel over ouderenzorg. Hoe meer reacties hoe meer het gelezen wordt. Daar gaat het om!

    Over organiseren: is er al niet de ANBO? Oh ik ga die eens vragen hoe het precies zit, want het artikel dat je doorstuurde kan ook een tendentieuze strekking hebben. Ik weet het niet. Dit omdat ik er verder niet over las, dit omdat ik dat allemaal niet zo goed in mij op kan nemen en er stress doorkrijg.(zoals gisteren)

  12. Over wel of niet een zorgrelatie hebben las ik net dit. (wanneer is iets geen gezamelijke huishouding?)

    http://www.svb.nl/Images/9180NX.pdf

  13. Dank je, Tilly. Hier lijkt het inderdaad niet zo ernstig. Maar kan het zijn dat dit foldertje gaat over de oude situatie, voordat de nieuwe wet was aangenomen? Ik lees er bijvoorbeeld niet in over die controleurs die kunnen langskomen zonder dat je ergens van verdacht wordt en die je dan verplicht bent binnen te laten. En dat is toch wel zo.

    Heb ook rondgekeken naar belangenverenigingen, o.a. de Anbo. Op hun site vond ik geen informatie over de nieuwe wet. Ik ben van plan om daar nog wel naar te gaan informeren.

  14. Misschien kun je het afdoen als mantelzorg? Dat mag wel en zal straks zelfs wel moeten als de zorg nog veel en veel duurder wordt…

  15. Dank je voor je reactie, N(euro)otje. Mantelzorg mag niet als de mantelzorger een alleenstaande AOW-er is en de verzorgde ook, en als verzorger en verzorgde daarbij vrij veel tijd samen doorbrengen. Zorgen is juist een van de criteria voor samenwonen. De mantelzorger die dit doet zonder haar alleenstaandentoeslag in te leveren, kan ervoor in de gevangenis komen. En ja, dat is nog veel duurder.

    Ik ben het met je eens dat het moet. Maar het mag niet.

  16. Dit gaat mijn bevattingsvermogen te boven, ben ik bang… Alleenstaande AOW-ers moeten dus andere alleenstaande AOW-ers maar lekker alleen laten modderen… Onbegrijpelijk.

  17. Daar komt het ongeveer op neer, ja. Deze wet veroorzaakt schrijnende toestanden.

    Er was bijvoorbeeld een stel dat al jaren gescheiden was, beiden hadden nieuwe partners gehad. Op een bepaald moment kreeg de man te horen dat hij een vergevorderde kanker had. Zijn vriendin verliet hem na dit nieuws. Hij wilde niet naar het ziekenhuis, en vooral ook geen chemo’s. Hij wilde het liefst in zijn vertrouwde omgeving sterven, thuis dus. Zijn kinderen zorgden voor hem zo goed als ze konden, met hulp van thuiszorg. Maar het was niet genoeg en het werkte niet, met telkens nieuwe mensen aan zijn bed, die niet wisten wat hij nodig had.

    Toen heeft de ex-vrouw het risico genomen en is ze voor hem gaan zorgen, in die laatste paar weken of maanden van zijn leven. Daardoor heeft hij rustig kunnen sterven, met vertrouwde mensen om hem heen die begrepen wat hij nodig had, ook toen hij het niet meer kon zeggen. De vrouw had een boel reiskosten, want hij woonde aan de andere kant van het land, en af en toe moest ze toch ook naar huis om daar de dingen te regelen. Volgens de regels hadden deze mensen hun alleenstaandentoeslag moeten inleveren omdat ze waren gaan ‘samenwonen’. Volgens de theorie spaarden ze daardoor kosten uit. In werkelijkheid maakte ze extra kosten om dit te kunnen doen.

    Zulke mensen besparen de overheid veel geld. Ik vind dat ze een lintje verdienen in plaats van een strafkorting op hun AOW.

  18. Ja, deze vrouw verdient idd een lintje. Heb de SVB geschreven en duidelijkheid gevraagd over bij elkaar eten, of voor elkaar zorgen. Ik heb duidelijkheid nu. Iets meer. Hoe het is bij langere zorg weet ik niet.

    http://tillykuiper.blogspot.nl/2012/10/het-aow-pensioen-en-haar-regels.html

  19. Nu staan er twee berichten, Betje. Misschien kun je de bovenste en deze verwijderen. Betje?

  20. Dan zit ik nog te denken over aannames die we doen, zoals ik ook deed. Een artikel lezen en het gelijk geloven. Eigenlijk zouden we gelijk bij de instantie moeten informeren om duidelijkheid te krijgen. Ik weet nu niet meer of ik het wel kan geloven dat je niet voor bv je terminale ex zou mogen zorgen. Of een terminale vriendin. Extra kosten zal dat zeker geven.

    Ik laat het rusten nu. Binnenkort met pensioen en ik mag ongestraft bij een vriendin eten en men mag ook een boodschap doen als ik ziek ben of als een ander ziek is. Het zou toch te zot zijn dat je niet zegt: kan ik wat voor je meenemen uit de winkel? Heb je nog wat nodig?

    Betje, heb je gecheckt of het klopt het laatste verhaal dat je schreef?

  21. Tilly, dank je voor je reacties. Lijkt me een goed plan om het te laten rusten en gewoon van je pensioen te gaan genieten.

    Ik kom nog terug op mijn bronnen. Ik zal wat links bij het artikel zetten. Dit wordt er bijvoorbeeld een: http://ombudsman.vara.nl/Nieuwsdetail.8531.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=41519&cHash=4b7bff8be0f65e7b196a1afb08d4f1ee
    En dit – deze is erg duidelijk, maar volgens mij niet actueel, er staat bijvoorbeeld dat je de rechercheurs niet hoeft binnen te laten en dat moet tegenwoordig wel: http://www.plusonline.nl/geldenrecht/artikelen/artikel/3002/volgens-ons-woont-u-wel-stiekem-samen Ook de info over zorgrelaties in dit artikel is volgens mij niet actueel.

    Er komt nog meer. Het verhaal over de vrouw die haar ex ging verzorgen, is authentiek. Zij heeft het niet gemeld aan het SVB, omdat ze vreesde dat ze er problemen mee zou krijgen. Of dat inderdaad gebeurd zou zijn, is de vraag, want als ik de brochure waarvan jij de link plaatste, goed gelezen heb, dan is een zorgrelatie toegestaan mits de verzorgde niet binnen twee jaar beter zal worden – hoop dat ik het goed onthouden heb. Maar ergens anders staat dan weer, dat de SVB het altijd als samenwonen beschouwt, als je eerder getrouwd bent geweest, of als je samen een kind hebt.

    Ik ken nogal veel alleenstaande AOW-ers. Ze zijn allemaal erg voorzichtig met de SVB. Die instantie heeft zeer veel macht en de regels zijn onduidelijk. Ze komen in actie als iemand, wie dan ook, ze een belletje geeft.

    Terwijl ik al die links aan het doorspitten was, vond ik meteen ook mogelijke oplossingen. Dus dat is dan weer winst. Als je een tijdje onderdak wilt geven aan je meerderjarige kleinkind
    bijvoorbeeld, dan mag dat als je meteen nog iemand anders in huis neemt, kan niet schelen wie. Dan zijn jullie een meerpersoonshuishouden en dan geeft het niet. Rare wetgeving.

  22. Ik heb hier even over nagedacht. Ik wil hier eigenlijk geen discussie gaan voeren over de vraag of het waar is of niet dat je in de problemen kunt raken als je als je als alleenstaande AOW-er een andere alleenstaande AOW-er helpt. Ik heb er een televisieprogramma over gezien, van de Vara, waar een vrouw aan het woord kwam die problemen kreeg met de SVB omdat ze gezorgd had voor een neef die een moeilijke periode doormaakte. Dit klopt met wat in de VSB-brochure staat: het was te voorzien dat de neef binnen twee jaar zou opknappen. Dan mag je niet voor hem zorgen als alleenstaande AOW-er. Of heb ik die brochure nu toch weer verkeerd begrepen? Verder heb ik Trouw gelezen, deze krant geldt ook als een betrouwbare bron. In mijn omgeving zijn de meeste alleenstaande AOW-ers beducht voor de SVB. Ze doen samen leuke dingen, maar wel in groepjes van drie of vier, want dan krijg je geen problemen. Ik vind het een afschuwelijke, Stasi-achtige toestand, als onschuldige burgers bang zijn voor een overheid die ze vervolgt met behulp van verklikkers. En waar hebben we het dan over? Vriendelijke, zorgzame oude vrouwtjes. Die worden nu afgeschilderd als criminelen. Dat wou ik in mijn artikeltje aan de kaak stellen.

    Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het niet willen geloven. Die het te gek vinden voor woorden – wat het ook is, natuurlijk. Die mogen mijn stukje overslaan, of me gewoon niet geloven. Degenen die zich afvragen hoe het nu precies zit, kunnen zelf op zoek gaan op het internet. Of een aantal SVB’s bellen, zoals de Vara deed. Of op zoek gaan naar de jurisprudentie, en daar lijn in proberen te ontdekken.

    Edit: ik heb de brochure nog eens doorgenomen, met betrekking tot de zorgrelaties. Mijn conclusie: ik snap er geen hout van. En dat was ook precies de conclusie van mijn artikeltje. Ik snap er gewoon geen hout van.

  23. Op dit moment de trend van mensen die alleen. Het is de belangrijkste reden van onze sociale desintegratie

  24. Dank je voor je reactie, Rayhan. Ik denk ook dat dit beleid sociale desintegratie in de hand werkt.

Geef een reactie

